pppp

Leren expirimenteren                                                                            Materiaal ontdekken                                                                            Concept ontwikkelen 
8 lessen                                                                                                      8 lessen                                                                                                    8 lessen 

Tegenwoordig wordt op basisscholen steeds vaker gekozen om extra vakken te geven naast de bekende basisvakken. Hiervoor vragen ze iemand uit het vakgebied. Dit is ook hoe ikzelf in aanraking ben gekomen met lesgeven. Ik ben een product designer en een maker. Mijn eerste lessen ben ik gaan maken als een ontwerper. De combinatie van mijn achtergrond en lesgeven op een basisschool is interessant. Ik pak het lesgeven aan alsof de kinderen op de academie zitten. Dat is een andere manier van werken dan een basisschool is gewend. Het proces dat ik gebruik om mijn lessen te ontwikkelen is gebaseerd op, waar ontwerpers hun inspiratie vandaan halen en hoe ze dat verwerken in hun producten. Zowel in het omgaan met materialen als in hoe ontwerpers een concept ontwikkelen.


Samen met verschillende basisscholen ben ik lessen aan het ontwikkelen om kinderen creatief bezig te laten zijn met vorm, materiaal en kleur. Samen met de school ben ik tot een vorm van lesgeven gekomen waarbij het belangrijk is dat de kinderen creatief bezig zijn en ze op dit vlak uit te dagen. Belangrijke aspecten hierin zijn: onderzoeken, verkennen, experimenteren en creëren.


De lessen zijn gericht op het proces. Hoe daag je kinderen uit om zelf te gaan ontdekken welke materialen en tools je kan gebruiken bij beeldende vormgeving? Tijdens dit proces zijn er ook veel bijkomende doelen waarin de kinderen zich ontwikkelen. De kinderen zullen zelf het proces lijden en dus weten we nog niet exact waar we naar toe werken. Het proces van de kinderen zal bepalen wat de volgende stappen zijn. Een belangrijke vraag is, of een instituut als een basisschool hier wel voor open staat?  Naast dat het gaat over lessen van de kinderen, gaat het ook over het begeleiden van docenten. Ook dit aspect zal terugkomen.


Ik hoop dat ik de docenten zo ver krijg om het zelf ontwikkelde doel van het kind naar voren te krijgen, kunnen ze beter het kind helpen en begeleiden. Dat betekend dat je als docent ook open moet staan voor de nieuwe bevindingen en de creativiteit van het kind serieus neemt. Wat hebben ze gemaakt? Hoe zijn ze hier gekomen? Ben nieuwsgierig naar de dingen die ze creëren en probeer achter hun doel te komen.