INSPIRATIE

Waar haal ik mijn inspiratie vandaan om de lessen te ontwikkelen.

Mijn lessen ontwerp en ontwikkel ik als een designer. Ik ben een ontwerper en zoals ik mijn objecten ontwerp, zo ontwerp ik ook mijn lessen. Ik begin altijd met het zoeken naar inspiratie. Mijn inspiratie komt van de processen van andere ontwerpers. Waar halen zij hun inspiratie vandaan en hoe vertalen ze dat naar een beeld, product of materiaal? Als ik een serie lessen ontwikkel, kijk ik naar verschillende ontwerpers. Je hebt ontwerpers die concept gericht zijn, die weten hoe ze een verhaal kunnen gebruiken om hun producten te laten spreken. En je hebt ontwerpers die vanuit materiaal ontwerpen, bij hun begint het ontwerpproces altijd bij het materiaal. Om vervolgens vanuit daar nieuwe technieken, kleuren en vormen te zoeken. Openstaan voor de verassingen wat materiaal je kan geven. Ik ben opzoek gegaan naar ontwerpers, die hun verhaal delen over het proces van maken van hun collectie. Iedere ontwerper doet dat op een eigen manier. In elk hoofdstuk zal je mijn inspiratie terug zien. Zowel bij het ontwikkelen van mijn lessen, keuze voor materiaalgebruik, manier van denken, gebruik ik verschillende ontwerpers als inspiratie.

 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iris van Herpen is een modeontwerpster. Ze verteld waar haar fascinaties vandaan komen en hoe ze haar inspiratie gebruikt voor een collectie. Iris heeft meerdere collecties en voor elke collectie haalt ze haar inspiratie ergens anders vandaan. Haar inspiratie is erg persoonlijk en komt vaak vanuit haar eigen interesses. Dat is belangrijk voor mijn inspiratie, haar inspiratie blijft super dichtbij haarzelf. Ze weet veel over haar eigen interesses en kan er dus ook veel over vertellen. Dat is iets wat ik in mijn lessen wil verwerken. Namelijk dat de kinderen tijdens de lessen, hun inspiratie voor het maken, ook halen uit hun eigen omgeving en interesses. Hun eigen inspiratie om iets te creëren.

 

Hoe werkt een proces van designers? Hoe ziet zo’n proces eruit? wil jullie eerst meenemen in het proces van een ontwerper en daarna hoe ik dit omzet naar lessen voor de basisschool. Daarnaast vertel ik waarom ik voor deze inspiratie heb gekozen. Waarom kan je een design proces gebruiken op basisscholen?

 

Ontwerpers gebruiken concepten om hun product, kunstwerk of object uit te leggen. Waar komt het idee vandaan en hoe werken ze dit idee uit. Waarom gebruik ik iets waar ontwerpers mee bezig zijn? Ontwerpers gaan opzoek naar iets wat nog niet bestaat en dat komt heel dichtbij een uitvinding verzinnen. Een skill wat ontwerpers delen met kinderen is hun fantasierijke gedachtes. Nu is de vraag hoe kunnen wij deze skill gebruiken? En hier het meeste uithalen. Daarom komt mijn inspiratie voor het ontwikkelen van deze lessen van de processen van ontwerpers. Ontwerpers zijn altijd net zoals uitvinders opzoek naar nieuwe vormen, materialen en verhalen. Ontwerpen is onderzoekend leren en nieuwe technieken ontdekken.

Concept ontwikkeling als inspiratie gebruiken bij mijn lessen.

Een concept is een groot onderdeel waar designers mee bezig zijn. Ik heb voor het thema uitvinding gekozen, omdat dit dichtbij een concept ligt zoals we dat kennen van de design wereld, maar dan in de wereld van een kind. Door een verhaal te ontwikkelen voor een uitvinding, leren kinderen breder naar dingen te kijken. Deze skill kunnen ze weer gebruiken om nieuwe dingen te ontwikkelen.

 



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil jullie eerst meenemen hoe designers dat doen. Designers leren materialen en technieken door te experimenteren. Ze pakken een materiaal wat bij ze past en gaan daar mee aan de slag. De skill die je daarvoor nodig hebt, is breed kunnen kijken naar materialen. Je fantasie gebruiken en de vrijheid voelen om nieuwe dingen te ontdekken en te creëren. Deze werkwijze past ontzettend goed bij de vraag van basisscholen. Ze willen dat de kinderen hun fantasie gaan gebruiken en zelf gaan ontdekken.

Van designers naar de klas:

Hella Jongerius experimenteert ontzettend veel met kleuren en materialen. Is altijd opzoek naar nog meer kleuren. Dit doet ze door te doen. Ze kleurt op papier met verf of prints. Tijdens het maken reflecteert ze haar werk. Ik denk dat we deze beide skills goed kunnen gebruiken in de klas. Maar hoe doet ze dat? Ze heeft namelijk een doel, dat doel is altijd commercieel. Het doel bereikt ze op een experimentele manier. Tijdens het maken verandert soms haar koers om toch bij haar doel te komen. Ik wil dit gebruiken voor tijdens het maken van de uitvindingen. Tijdens het maakproces zullen de kinderen tegen verschillende dingen aanlopen, zoals de eigenschappen van het materiaal. Ik wil dat de kinderen niet bang zijn om daar tegenaan te lopen. Op dat moment wil ik dat de kinderen kunnen handelen en durven een nieuw koers te bepalen. Als het materiaal niet doet wat jij wil, wat kan je dan nog meer proberen? Ik hoop dat de kinderen dan de vrijheid voelen om te gaan experimenteren. Waarom wil ik dat ze gaan experimenteren? Omdat ik denk dat beeldende vormgeving dan rijker kan worden. Ze kunnen meer met het materiaal en ze zullen opzoek gaan naar nieuwe dingen. Ik denk wel dat ze hiervoor de vrijheid van denken nodig hebben. Dus voor dat ze materialen kunnen ontdekken is de vrijheid van denken de eerste stap. Om te durven experimenteren denk ik dat je het gevoel van vrijheid nodig hebt.