LESSEN ONTWIKKELEN

Het proces van het ontwikkelen van kunsteducatie op basisscholen. 

Het ontwikkelen van mijn lessen zullen voornamelijk in de praktijk plaatsvinden, tijdens de kunstlessen met de kinderen. 

Mijn inspiratie voor de lessen haal ik uit de designwereld. Er zijn twee hoofd onderdelen van mijn onderzoek. Het eerste onderdeel zal gaan over conceptontwikkeling. In de designwereld is dit het begin van een ontwerpproces. In mijn geval is dit het begin van het proces met de kinderen. Het tweede onderdeel zal gaan over materiaal. Hoe kan je materiaal gebruiken, ontdekken, onderzoeken en iets van leren.

 

Het doel is om een pakket aan lessen te ontwikkelen. Deze moeten aandacht geven aan het proces, materiaalkennis en conceptontwikkeling tijdens de beeldende vormgeving. De kinderen zullen veel vrijer gelaten worden in de uitvoering van de opdracht. Dit houdt in: zelfstandig onderzoeken, verkennen, experimenteren en creƫren. Veel waarom- en hoe-vragen worden hierin beantwoordt. De les wordt beschreven van A tot Z, het zou interessant zijn als meerdere basisscholen dit proces kunnen doorlopen. Ik wil met deze lessen basisscholen aanspreken, om het creatieve proces van de kinderen onder de loep te nemen en verder te kunnen ontwikkelen.

Voor elke les heb ik een doel, ik ga dit doel tijdens de les testen en controleren of dit haalbaar is. Het doel ga ik achteraf evalueren. Soms vanuit een oogpunt van een docent of een kind en meestal vanuit mijn oogpunt. Het is belangrijk of ik deze vragen kan beantwoorden na de les. Belangrijk om er bij te vermelden is, waarom kan ik ze wel of niet beantwoorden. Ik kijk na elke les of de vragen nog steeds relevant zijn, of waarom ze na de les niet meer relevant zijn. Ik kijk naar wat er in de les is gebeurd, waardoor de vragen eventueel kunnen veranderen. Als ik de vragen kan beantwoorden na de les, dan kan ik ook gaan kijken of ik mijn doel heb behaald.

Ik jullie meenemen hoe ik de lessen heb ontwikkeld. Mijn lessen heb ik ontwikkeld in de praktijk. Ik ben gevraagd om op 3 scholen, voor 2 jaar, de manier van beeldende vormgeving opnieuw te ontdekken.

Stap 1 was goed de vraag van de school begrijpen. Ze willen dat ik als vakdocent ga kijken hoe ik de beeldende vormgeving kan verbeteren. Daarnaast willen ze ook dat ik de docenten handvatten geef om na 2 jaar zelf hiermee aan de slag te kunnen. Hoe ga ik dit aanpakken?

Stap 2 was voor mij erachter komen wat ze al doen met beeldende vormgeving op de basisschool? Daarbij is ook belangrijk wat de docenten en de kinderen al kunnen en wat kan ik hier toevoegen?

Stap 3 hoe kan ik mijn skills als ontwerper gebruiken bij het ontwikkelen van deze lessen. Deze stappen ga ik dit hoofdstuk met jullie delen. Ik ga antwoord geven op de vraag en hoe ik deze vraag heb kunnen omzetten in de praktijk.

 

Past deze manier van denken wel in het schoolsysteem van de basisscholen? Hoe ga ik hierachter komen? Dit hoop ik te beantwoorden door dit te gaan testen in de praktijk.